fbpx

Op safari in Tanzania

Tanzania is bij uitstek een van de beste safaribestemmingen ter wereld. Het park beschikt over maar liefst 16 (!) nationale parken waaronder het beroemde Serengeti National Park, maar Tarangire National Park en de Ngorongoro-krater mag je ook zeker niet missen tijdens een safari in Tanzania. Ontdek hier de ideale reisroute voor 6 dagen en ontdek de wildlife van Noord-Tanzania!

Onze safari start op Arusha Airport. Nadat we in Dar Es Salaam zijn geland zijn we met een klein vliegtuig van Flightlink doorgevlogen naar Arusha. Arusha is de uitvalsbasis voor de nationale parken in het Noorden. Nadat onze privé gids ons heeft opgehaald met een gave safari-jeep rijden we in een paar uurtjes naar onze lodge in Karatu. Nog 1 nachtje en onze safari gaat echt van start!

Na een lekker ontbijtje stappen we in de jeep. Hebben we alles? Verrekijker, fotocamera, bidons gevuld met water, zonnebrand, zonnebril, lunchpakket, check! We hebben alles! Vandaag gaan we  op safari in Serengeti. Na een klein uurtje rijden komen we bij de poort van de Ngorongoro krater. Nadat onze gids ons heeft aangemeld kunnen we verder en rijden we door naar misschien wel het bekendste wildpark van de wereld. Onderweg maken we kennis met de Masai-stam. De Masai is een traditioneel nomadisch volk uit Oost-Afrika. Ze zijn voornamelijk woonachtig in Tanzania en Kenia. Met hun rode gewaden en eeuwenoude tradities zijn ze een bijzondere en opvallende verschijning.

Eenmaal aangekomen bij Naabi Hill Gate dienen we nog een keer in te schrijven en is tijd om te gaan lunchen. Voordat we aan onze lunchbox beginnen lopen we nog even de heuvel op om uit te kijken over Serengeti. Je kunt eindeloos kijken. Na een lekkere lunch rijden we door en gaan we op zoek naar de dieren.

Natuurlijk is de safari fantastisch. Vandaag zien we kuddes zebra’s, ontelbare gnoe’s, hyena’s, giraffen en meerdere leeuwen. Wauw! Rond de klok van 6 uur rijden we naar onze slaapplek voor vanavond: Thorn Tree National Camp, een tentenkamp midden in Serengeti. We slapen in een luxe tent tussen de wilde dieren. Bij zonsondergang krijgen we nog bezoek van 3 zebra’s en maakte ik dit fantastische plaatje van ze. Wat een toffe ervaring is dit!

Na een heerlijke nacht in de tent gaan we vroeg ontbijten en ons lunchpakketje klaarmaken. Op naar dag 2! Vandaag kunnen we verder het park in en gaan we op zoek naar de rest van de Big Five. Eerst rijden we even naar de Hippo pool om nijlpaarden te spotten. Onderweg komen we nog wat aapjes tegen om vervolgens oog in oog te staan met tientallen nijlpaarden. Een enorm grappig gezicht. Vandaag zien we nog veel meer! Leeuwen, cheeta’s, buffels en we sluiten af met een luipaard! Hij ligt zeker een meter of 30 verder en aangezien het begint te schemeren kunnen we het niet heel goed zien, maar toch kunnen we de luipaard afvinken! Op de terugweg naar onze lodge gaan we nog even langs het Visitor Centre om wat meer te leren over de dieren en de jaarlijkse migratie van meer dan 2 miljoen dieren. Vanavond slapen we nog een keer in Thorn Tree Camp en horen we in de nacht het gebrul van een leeuw! Geweldig!

Dag 3 alweer! Vandaag gaan we naar de Ngorongoro krater. Als we wegrijden zien we dat de leeuw die we in de nacht gehoord hebben op een kleine afstand van onze tent ligt. Gelukkig wisten we dat niet eerder;)..

De Ngorongoro-krater is de grootste inactieve caldera (ingestorte vulkaankegel) ter wereld. De kans dat je hier de Big Five ziet is best groot. Via de rand van de krater daal je ruim 500 meter af naar de bodem. Wij vonden de afdaling alleen al bijzonder. Op de bodem van de krater leven talloze diersoorten en direct zien we dan ook een enorme kudde buffels. Vandaag zijn we gefocust op het vinden van een neushoorn die vaak in dit park gespot wordt. Onderweg genieten we van de prachtige omgeving en zien we meerdere olifanten. Yes, weer een vinkje op het lijstje. Opeens gaat de telefoon. Onze gids wordt gebeld omdat er een neushoorn gezien is. Helaas komen we niet echt dichtbij en moeten we het doen met een neushoorn op een afstandje. Aan het einde van de middag rijden we naar onze lodge Rhotia Valley! Een prachtig tentenkamp met Nederlandse eigenaren die naast de lodge ook aandacht besteden aan een naastgelegen kindertehuis. De nacht is koud en de ochtend regenachtig waardoor we helaas niet kunnen genieten van het uitzicht. Goede reden om nog eens terug te gaan :).

De laatste dag is aangebroken! De laatste stop van onze trip is het groene Tarangire National Park. Dit park staat bekend om de groene omgeving en de vele olifanten. Daarnaast is het landschap erg uniek. Door het hele park staan dikke en grote baobabbomen en indrukwekkende palmbomen. Het landschap is totaal anders dan in de vorige parken. Al snel zien we een hele familie olifanten staan. Dit keer niet alleen grote olifanten, maar ook jonge kleintjes! Schattig! Vandaag hebben we naast de wilde dieren ook veel vogelsoorten gezien wat een leuke afwisseling is. Onze laatste overnachting is in Sangaiwe Tented Lodge. Wederom een pareltje!

De volgende ochtend is het tijd om afscheid te nemen van onze gids. We vliegen vanaf Arusha Airport naar Zanzibar om nog enkele dagen te chillen op het strand.

Bovenstaande reis hebben we geboekt bij Flash Safari’s. De eigenaresse van Flash is een Nederlandse die woonachtig is in Tanzania. Ze bieden diverse safari’s aan, maar neem gerust contact op voor een safari op maat. Kijk voor meer informatie op: https://www.flash-safaris.com